Tyukanyo.hu
Versek, mesék, receptek, gyűjtemények, listák, ünnepi ötletek, kézműves leírások tyúkanyóknak és kiscsibéknek!
www.tyukanyo.hu

Adataink biztonságos tárolása

Nálatok ki a titkok őrzője? A felnőtt családtagok mindegyike tisztában van azzal, mit hol tartotok, milyen adatot hol találhattok meg? Mindannyian tudjátok fejből a családot érintő telefonos azonosítókat?

A fontos iratok és adatok megfelelő rendszerezése nem csak a saját életünket könnyíti meg, hanem adott esetben sok terhet vesz le az iratok közt eligazodni kívánó családtagunk válláról is. Elég lehet csak néhány napra egyedül hagyni a férjünket a számunkra még épp átlátható káoszban pl. egy kisbaba érkezésekor.

Tudjuk, hogy nincsenek mindenkinél, minden helyzetben egyformán használható megoldások az iratok rendszerezésére, hiszen ahány ház, annyi szokás. Így inkább együtt gondolkodásra hívlak titeket. Nálatok milyen rendszer vált be?

Meséljétek el, ti hogy csináljátok, osszátok meg velünk a praktikáitokat!

Adataink biztonságos tárolása

Egy családban sokféle papír, adat gyűlik fel, az egyik ilyen kupac a személyes iratoké. Ezeknek a tárolására jó megoldás, ha minden családtagnak egy külön dossziét nyitunk és abba tesszük a fontos iratokat, mint például:
- születési anyakönyvi kivonat
- bizonyítványok, végzettségeket igazoló okiratok
- hivatalos iratok, személyi azonosítók
- útlevél
- különféle orvosi papírok
- egy lista az összes azonosítónkról, az okmány nevével és egyedi sorszámával, ahol szerepelnek azok is, amiket mindig magunknál tartunk.
A tb-kártyát elfogadják fénymásolva is, így abból érdemes inkább fénymásolatot magunknál tartani.

Célszerű lefűzve tárolni még a különféle szolgáltatókkal kötött szerződések és az ehhez kapcsolódó adatokat. Reklamáció esetén mindig kérik az ügyfél-azonosítót, tehát jó, ha ezeket nem kell keresgetni. Ezért is jó, ha egy helyen összesítve megvan minden
- hibabejelentő telefonszám
- ügyfélszolgálat címe, telefonszáma
- egyedi azonosító / pl. szerződés szám, ügyfélszám , fogyasztási hely azonosítója stb./
- titkos jelszavunk /pl. telefonos kód, webes ügyfélszolgálat jelszava stb./
A bankokkal kapcsolatos adatainkat nagy körültekintéssel kezeljük, nehogy illetéktelenek kezébe kerüljön.

Legyen egy saját telefonkönyvünk bármilyen vészhelyzet esetére, ahol például ilyen adatokat gyűjtünk össze:
- saját orvosaink elérhetősége és rendelési ideje, időnként ellenőrizzük a változásokat
- éjszakai ügyelet száma és címe
- körzetileg illetékes kórház vagy kórházak elérhetősége
- ügyeletes gyógyszertárak elérhetősége
- állatorvos elérhetősége
- szakorvosi rendelő telefonszáma, a gyakrabban látogatott rendelésekről adatok
- jól bevált, megbízható szakemberek elérhetősége /víz-, gáz-, villany-, autószerelő stb. /

Ha a fontos adatainkat számítógépünkön tároljuk, akkor legyünk különös tekintettel az adatbiztonságra. Alapvetően két veszély fenyegeti a fontos és bizalmas adatainkat, ha számítógépen tároljuk őket.

1. Illetéktelen hozzáférés

Ma már szinte minden számítógép csatlakozik valamilyen hálózatra, amely a legtöbb esetben maga az Internet. Emiatt a gépeinken tárolt adatainkat az illetéktelen hozzáférésektől védenünk kell. A számítógép operációs rendszerének, tűzfalának, vírusirtó szoftverének karbantartása után a bizalmas adatok titkosított formában történő tárolása a is van lehetőségünk; a legtöbb archiváló/tömörítő alkalmazás (WinZIP, WinRAR, 7-Zip, stb) módot ad a kényes adatok jelszóval védett állományban történő tárolására.

2. Adatvesztés

Ami elromolhat, az el is romlik, legalábbis Murphy törvénye szerint. Előbb-utóbb mindenkivel előfordul, hogy a gép valamilyen meghibásodása, vagy egy véletlen mellékattintás miatt visszafordíthatatlanul adatokat veszít el. Gondoskodjunk róla, hogy a számunkra fontos adatainkat rendszeres időközönként mentsük. Erre a célra szinte minden operációs rendszer kínál valamilyen lehetőséget, de már akár egy ingyenes CD/DVD-író alkalmazás rendszeres használatával is megkímélhetjük magunkat a kellemetlenségektől.

Ne becsüljük alá a papíron tárolt adatainkkal kapcsolatos biztonsági kérdéseket se. Úgy tegyük el ezeket a dossziékat, hogy könnyen hozzáférjünk, de egy hívatlan látogató ne találjon rá könnyedén. Ha szükséges, gyorsan magunkhoz tudjuk venni és magunkkal tudjuk vinni pl. tűz esetén. A papír között érdemes tartani egy cd/dvd másolatot is a számítógépen őrzött adatainkból.

Gondoltad volna, hogy ennyi fontos adat keletkezik az otthonodban? Nagyon kíváncsiak vagyunk, ti hogyan rendszereztek? Nálatok milyen rendszer vált be? Van valami jó praktikátok?

2013. Január 21., 00:10
Értékelés
4 / 5 (43 szavazat alapján)