A látogatói élmény fokozása érdekében weboldalunk cookie-kat használ. Az oldal további böngészésével Ön elfogadja a cookie-k használatát. Elfogadom További információ
Tyukanyo.hu
Versek, mesék, receptek, gyűjtemények, listák, ünnepi ötletek, kézműves leírások tyúkanyóknak és kiscsibéknek!
www.tyukanyo.hu

Mit együnk a böjt után?

Böjtöt tartani nem csak vallási okból lehet: érdemes időnként ilyen módon méregteleníteni szervezetünket. Sok-sok zöldség, gyümölcs, minél kevesebb szénhidrát, hús, állati fehérje, és rengeteg folyadék (elsősorban víz, vagy 100%-os zöldség-gyümölcslé).

Viszont amikor véget ér a böjt, rengetegen esnek abba a hiába, hogy a korábbinál is nagyobb tömegben fogyasztanak a szervezet számára megterhelő, káros anyagokat tartalmazó ételeket. Hogy ez ne következzen be, figyeljünk egy kicsit jobban oda magunkra. Ha tudatában vagyunk ennek a veszélynek, az már fél siker.

Vegyük figyelembe, hogy egy rendes böjt során az emésztőnedvek termelése szinte teljesen leáll. Fokozatosan kell újraindulnia a termelésnek, ezért nem állhatunk azonnal vissza böjt után a rendes étkezésre, ez nagyon megterheli a gyomrot, komoly panaszokat okozhat. Az ún. felépítés időszaka a következő ütemben zajlik:

  • 5 böjtnap után 2 felépítőnap
  • 10 böjtnap után 3 felépítőnap
  • 15 böjtnap után 5 felépítőnap szükséges.

Tapasztalatok szerint nagyon nehéz megtartani a böjt során elért állapotot (egészségesebbnek érezzük magunkat testileg és lelkileg, nő a teljesítőképességünk). A normál étkezésre való áttéréskor sajnos sok pozitívum eltűnik.
Segítségünkre lehet, ha a böjtnapok és a felépítőnapok alatt felírjuk tapasztalatainkat, miből mennyit ettünk, és milyen hatással volt ránk, veszítettünk-e súlyt, elmúlt-e valamely korábban fennálló panaszunk, hogyan érezzük magunkat, hogyan változott teljesítőképességünk?

Példa egy felépítőnapra:

Reggeli: gyógynövény- vagy gyenge feketetea, rooibos tea
Tízórai: 1 banán, vagy párolt alma
Ebéd: zöldségleves
Uzsonna: gyümölcstea, zöldséglé
Vacsora: paradicsomleves 1 szelet puffasztott búzaszelettel.

Ne használjunk mesterséges ételízesítőket, helyette fűszereket (lehetőleg frissen), és kevés tengeri sót.
Étkezzünk élvezettel, próbáljunk ki új ízeket (pl. keverjünk lenmagot natúr joghurtba). Két étkezés között ne nassoljunk!
A felesleget hagyjuk a tányéron, és ne legyen emiatt lelkifurdalásunk.

A rendszeresen böjtölők tudják, hogy az evés és az erőkifejtés nem állnak közvetlen kapcsolatban egymással. A megterhelés nem okoz problémát! A lényeg a rendszerességben rejlik, együnk rendszeresen, napi 5 alkalommal. Étkezési problémáink jelentős részét leküzdhetjük, ha eleget mozgunk, ezért tervezzünk be valamilyen mozgást minden napra. Gondoljuk végig, a mozgás milyen formáját végezzük szívesen, legyen az séta, futás, úszás, tánc, vagy bármi más. De lehet ez akár kerti munka is. Legjobb, ha friss levegőn mozgunk.

Tehermentesítő napok: böjtön kívül hetente egyszer beiktathatunk tehermentesítő napot.

Rizsnap: reggelire 1 alma, ebédre és vacsorára 10 dkg, só nélkül párolt rizs. Fűszereket, paradicsomot adhatunk hozz.

Gyümölcsnap: 1,5 kg gyümölcsöt (különfélét) a napi étkezésekre egyenlő arányban elosztva fogyasztunk.

Ivónap: a tehermentesítő napok szigorúbb formája, ez már igazi böjtnapnak számít.
5x 2-3 csésze tea, sok ásványvíz, vagy 1 liter gyümölcs-zöldséglevet fél liter vízzel elkeverve kortyonként meginni a nap folyamán.

2010. Március 3., 16:23
Értékelés
3 / 5 (33 szavazat alapján)